Paintball Offroad Farma jeleni Wędkowanie

Sauna Fińska

Z przeprowadzonych przez archeologów badań wynika, że pierwsze sauny powstały dwa tysiące lat temu. Początkowo sauna była suow’dnje – tłumacząc z fińskiego wykopanym w ziemi lub śniegu dole, który służył jako schronienie przez mrozem. Tak więc pierwsze sauny były „zimowymi domami” do których Finowie przenosili się wraz z nastaniem chłodów. Schronienia te były ogrzewane za pomocą gorących kamieni rozgrzewanych w żarze ogniska. Z czasem zaczęto polewać kamienie wodą, ponieważ para sprawiała, że mocniej odczuwano ciepło. Szybko zorientowano się , że gorąca para może także służyć do celów higienicznych, zaczęto więc oczyszczać w ten sposób ciało. Po seansie w saunie opłukiwano się w rzece, jeziorze lub tarzano w śniegu po czym przebierano w suche ubranie. Już wtedy Finowie dostrzegali lecznicze właściwości korzystania z sauny. Ich wynalazek rozpowszechnił się na całym świecie, a sami Finowie nie wyobrażają sobie życia bez sauny.

 Fin zaprasza gości do sauny, zamiast do salonu na herbatę.
Sauny fińskie są najpopularniejszym rodzajem saun na świecie. Zawdzięczają to doskonałemu wpływowi na organizm ludzki-  zwiększając jego odporność na choroby, poprawiając kondycję fizyczną. Sauna zdobyła swoje uznanie także wśród osób korzystających z niej dzięki wspaniałemu działaniu relaksującemu poprawiającemu samopoczucie.
Sauna fińska, lub inaczej sauna sucha swoją nazwę zawdzięcza panującej wewnątrz bardzo wysokiej temperaturze, która może sięgać ponad 110 stopni Celsjusza oraz niskiemu poziomowi wilgotności powietrza.

 

Zalety korzystania z sauny:
- niweluje uczucie stresu i napięcia psychicznego, relaksuje
- poprawia kondycję fizyczną
- oczyszcza organizm z toksyn, które są wydalane podczas pocenia
- poprawia przemianę materii, zwiększa metabolizm 
- poprawia ukrwienie narządów wewnętrznych i ich funkcjonowanie
- usprawnienia przepływ krwi w naczyniach
- rozluźnia ciało, głównie mięśnie i ścięgna  
- zwiększa ilość czerwonych krwinek i hemoglobiny oraz stabilizuje       ciśnienie krwii
- jest wspaniałym lekarstwem na schorzenia reumatyczne
- hartuje - osoby uczęszczające do sauny 10-krotnie rzadziej chorują na  grypę i przeziębienia
- zwalcza cellulit
- leczy bezsenność
- pomaga przy przewlekłych nieżytach górnych dróg oddechowych, chronicznym zapalniu zatok, niektórych postaciach astmy oskrzelowej
-poprawia humor!  

Przeciwskazania:
-niewydolność krążenia
-nadciśnienie tętnicze
-nowotwory złośliwe
-choroby organiczne układu nerwowego, płuc, nerek, wątroby
-jaskra
-daltonizm
-grzybica

Zważywszy powyższe, jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości przed skorzystaniem z sauny skonsultuj się z lekarzem, który na pewno udzieli fachowych informacji.

Zasady korzystania z sauny
Korzystając z sauny należy przestrzegać kilku prostych zasad, które sprawią, że seans w saunie będzie przyjemny i bezpieczny dla zdrowia. 
Z sauny nie korzystamy tuż po posiłku,  będąc pod wpływem alkoholu, wejście do sauny powinno odbywać się stopniowo. Przed wejściem należy skorzystać z prysznica. Korzystając z sauny należy zdjąć metalową biżuterię, która rozgrzana od gorącego powietrza może być przyczyną poparzeń.
Do sauny zabieramy suchy ręcznik, który rozłożony na gorących ławach będzie izolował ciało i chronił je przed oparzeniem. Po kilku, kilkunastu minutach przerywamy nagrzewanie i przechodzimy do fazy ochładzania- wychodzimy z sauny na chłodne powietrze i po chwili odpoczynku można przejść pod prysznic. Ochładzanie z użyciem wody powinno odbywać się powoli, aby nie spowodować nadmiernego obciążenia układu krążenia, najpierw należy ochłodzić kończyny i stopniowo kierować się w kierunku serca.
Cykl nagrzewania i ochładzania powtarzamy  kilkukrotnie. Należy również pamiętać o odpoczynku, najlepiej dwa razy dłuższym niż pobyt w saunie. Doświadczeni bywalcy wiedzą , że bardzo ważne jest picie dużej ilości płynów, najlepiej wody lub soku pomidorowego.

 

Galeria